Alla inlägg under juli 2012

Av Helena Wedin - 31 juli 2012 21:17

Hopp och hej!!!Vi har turistat i högakusten med farbro Conny. Stadsborna måste ju få se nå annat än stenstan. Vi har grillat en massa gott och ätit både här och där.MEEEEEEEEEN vet ni va...nu vet jag inte om jag berätta det tidigare med jag har badat!!!!! Mmmm i pool men det räknas ändå. Sedan har jag vart och titta på fotboll i k-fors.....dom hade lottförsäljning och man kunde vinna ett tandemhopp....jag köpte ingen och vann inte heller men det gjorde Bonus mamma Marianne. Grattis till henne jag kommer gärna och titta på när hon hoppar.Efter nästan 4 veckor här uppe börja sätta sina spår, jag ha hemlängtan till våran säng, vår TV vårt hem och vårt lugn. Att få vara själv, kan tänka mig att även farmor och farfar ha längtat efter en tyst sekund också. Morfar att slippa se sport och höra mig tjata på om allt han borde göra. Helt enkelt jag bli less på mig själv!!!!!!Detta stycke som kommer här behöver man inte läsa om man inte vill eller är känslig. Måste dock få tycka synd om mig själv!!!!Efter att man fött barn så brukar mensen utebli medan man ammar, NÄÄÄÄÄ inte för en annan cyckeln satte igång på en gång. Från det att jag va 13 år så ha jag haft en fruktansvärd mensvärk som gjort att jag både svimmat och kräkits. Det är inte att leka med, men jag började genast med p-piller och fick bort det på en gång. Har ite haft några större problem sedan högstadiet men nu när jag inte få äta dom så efter 3 månader har jag åter igen fått tillbaka helvetet!!! Inte ens dom första värkarna när man föder gör så här ont. Dom få man även vila emellan det gå inte med detta. Kan tänkta mig sluta amma bara för att slippa detta......så synd om mig är det!!!Så nu är det färdig klagat! Åter till lillen, han ha ju börja dra sig upp i sittande läge och även avanserat till stående. Nu vill han helst inte sitta alls, han har även idag fått tag i sina fötter ÄNTLIGEN. Näpp nu ska jag se om jag få tyst på lillen som är olycklig ikväll.Kramis

Av Helena Wedin - 25 juli 2012 21:57

Hopp och hej!!!!Humm måste klaga pytte pytt, är så jobbigt att hitta på saker då inte vädret är de bästa. Men men vi kämpar på!! Så färdig klagat!Kan berätta lite om dagarna efter att lillen fått sina sprutor, gick ju rätt bra, feber på kvällen, lite gnällig dagen efter. Men nätterna efter det har vart skit dryga. Han ha sovit 1 timme, vaknat, skrikit hysteriskt en stund ätit och sedan somnat om. Andra natten fick J ta han på morgonen och gå dar ifrån så en annan fick sova en stund. Nu 5 dagar edter så har han vart ganska som vanligt, sovit hyfsat och äter dock lite mer. Har en glad Teo det betyder allt!!!Han har utvecklats mycket under tiden hemma här i kramfors, nu vill han gärna dra sig upp i sittandes läge med lite hjälp, står gärna om han får det. Får han inte det bli han som ett järnspett...fått smaka lite av varje också. Om nån månad till tänkte jag börja med smakisar på riktigt.Vi har hunnit vart och hälsa på Lisen och sedan gänget i Sörviken. Har ätit SJUKT mycket jordgubbar. Kan meddela att magen må inte så bra på en om man äter så mycket. Vi har vart på storsjöbadet, käkat grillat hästkött, promenixat, jag har BADAT!!!! den ni....och en massa andra grejer.Vi har även hunnit tappa bort kameran och sedan hittat den, tappat Js plånbok och hittat den (J skyller på mig, så jag skyller på han ;-) )Senaste grejen va att jag låg igår kväll och tänkte på våran jävla bil som läker in vatten någon stanns. Han vi köpte den av är bered att betala hälften och jag ha känt att det inte är ok, så igår kväll googlade jag efter en massa info om konsumentköpslagen och hitta en massa intressanta grejer. Idag ringde jag och prata med en konsument ombudsman i s-vall och fick väldigt mycket hälp där. Dom tyckte verkligen inte vi skulle stå för nått av det där. Så med kött på benen ringer jag upp igen till bilhandlaren som nu är på semester men tar upp de hela med hans kollega. Berättar hur det ligger till han han är bered att betala hälften medan jag inte tucker det är rätt så jag har prata med konsument ombuds mannen. Då vart det andra bud. Han skulle kontakta mig då gubben tittat in i butiken, jag ska avboka tiden på verkstaden här så ska dom skicka ner en lånebil och ta upp våran och laga den. Man tackar man tackar!!!!! Dom kommer stå för hela balleten som det verkar nu ;-) en glad Nenan och minst 5000 kroner rikare. Känns riktigt bra det! Lönar sig att bli lite sur och grinig...inte Arg det hjälpte inte alls sist. Efter denna kanon dag så hoppas hoppas hoppas vi på att lillen sover bra inatt med. Ska skynda mig att sova nu så man kanske få lite sömn. Puss och kram

Av Helena Wedin - 20 juli 2012 16:25

Hopp och hej!


En liten uppdatering om vår gemensama semester. Tar det lite snabbt när lillen vakna när som hellst...


Vi har bada bubbelpool (inte lillen än dock) 35-37 grader. Playa Lugnvik ha grymt värme i poolen   . Detta ha vi gjort när första veckan va så där, regn regn regn. Vi har även vart på Tecnichus (Ha ingen aning om det stavas då). Vi har gjor Kramfors och sedan vart på Flogsta 2 dagar då vädret vart helt underbart denna vecka. 

Åkte även ut till Bönhamn och fika med brorsan och sedan en sväng om i Nordingrå. 

Självklart vart på Rotsidan som bara är för underbart. Där laddar man batterierna på nytt av att bara titta rakt ut på det stora blå.


Lillen ha vart med på ALLT och är rätt nöjd då han är så galet nyfiken. Börja bli jobbigare och jobbigare att få han att sova på dagarna. Det slutar med bryt och bänd föreningen få göra sitt då han är som ett spett. Han vill titta på allt och gärna samtidigt. Huvudet gå som på en tennis match. Vill man inte gå i typ 2 timmar med han i vagnen så är det bara att lyfta upp han dra snuttis över ansiktet på han och dansa han till sömns. Då kan det gå fortare!!! JAPP jag vet ha skämt bort han enormt nu i sommar!! Men är ju bara jag och J som få ta smällen sedan när den är slut, för strax innan va han super duktig och somnade själv både i soffan och sängen. Tog lite tid emellan åt men tjurig som man är kunde man ju ta det.  Vi ska snart ta upp den fajten igen   


Nu dom här första 2 veckorna ha vi sovit i husvagn bland annat då känns det inte lika roligt att ta det där skriket som han tar till då han inte få som han vill  


Han ha hunnit blivit 3 månader (18/7) har blivit 65 lång och väger nu 7kg. Han har även fått sina första sprutor, gick ganska så bra skrek i typ 10-15 sek innan det va bra. Gick sedan en sväng på stan med han vid 12 tiden somnade och sov halv timme ca käka och nu sover han hela tiden. Vaknar dock och är JÄTTTTTTE ledsen. Plockar upp och trösta han då somnar han om igen och ha inte ätit alls sedan 13 tiden har försökt men är inte alls intresserad av det. 


Humm kanske ska berätta lite om hans framsteg också, nu tippar han över sig själv på sidan men snor int eriktigt runt helt då armen är ivägen. Han sätter upp sig själv med pytte lite hjälp men tippar över och är man inte med så kan det bli en panna i golvet (inga bulor än) som tur är ha detta bara hänt på mjukt underlag. Nu tro jag det få bli att byta på han på golvet. Känns väldigt vanskligt om han helt plötsligt tippar över helt och så ramlar han ner i klinkersen.


Veckan som kommer ska jag försöka hinna träffa lite folk ha jag tänkt, mossis stå som nr:1 på tur då hon vart inne på sjukhuset en sväng. Tro hon behöver både 1 och 2 kramar och kanske ett go leende från Teo. Så läser du detta Lisen så kommer vi att våldgästa dig snart. 

Ska även försöka hälsa på Bonus mormor och mossiasarna. Hummm ha jag glömt nått nu?!?!?! Jaja skit samma....slut på prat nu. 


Vet ej när man skriver nästa gång så se till att njut av sommar och sol...är det inte sol kan man faktiskt njta ändå!!!!


Puss och Kram på er!




Av Helena Wedin - 11 juli 2012 18:25

Hopp och hej!!!Tredje dagen på våran gemensama semester och taskigt väder även idag. Gör inget, vi tog oss sovmorgon och sedan en god frukost innan vi begav oss ner på storstaden (kramfors) för att fika med Frippas och barnen. Sedan stir handling på intersport och dollar. Sedan när vi kom hem va lillen super trött så han tok somnade och sedan när han väl vaknade igen så låg vi och busade i sängen till han tillslut började skratta på riktigt. Tog inte lång tid innan han vart lite gnällig, kökade och somnade om.En barns skratt är det absolut bästa skratten. Det är hjärtligt och är som ljuvmusik i mammas öron!Nu ha vi käkat Chili con carne (tacos) gott som tusan.Slut på prat!!!

Av Helena Wedin - 10 juli 2012 22:00

Hopp och hej!

Nu har lillen vart på sin första Gatufest, tagit sin första semester med familjen, gjort Kramfors inklusive Flogsta, sedan idag Technichus. Inte så konstigt att det sprätter i lillens kropp när han ska sova. Mycket intryck som ska bearbetas!

Kommer bli glest mellan uppdateringarna i sommar.

Puss och kram

Av Helena Wedin - 3 juli 2012 22:50

Hopp och hej!


Har vart efterfrågan på receptet på Pollykladkaka. Här kommer det!!


Till en rund form ca 18-20 cm:
Smör och ströbröd till formen
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 nypa salt
100 gram smält smör
Valfri mängd Polly

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa formen.
Rör ihop ägg och socker ( Vispa inte )
Smält smöret och låt det svalna.
Rör i hop alla torra ingredienser , och rör ner i äggsmeten vartannat med smöret.
Klicka ut smeten i formen och smeta ut så att det blir ett jämnt lager.
tryck sedan ner valfri mängd Polly i kakan och grädda i ca 15- 20 minuter.

Låt kakan stå kallt och stanna till sig en timme innan servering.

Servera kladdkakan med grädde


Gott gott!! 


Som en stjärna i kanten få ni även receptet på VÄRLDENS godaste efterätt. Det va uppskattad av alla jag bjöd den på. 

 

Nutella semifreddo
ca  8-10 port

2 marängbottnar (köpta)
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)

Separera gulor från vitor, det är viktigt att skål och visp till vitorna är rena. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.

Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.

Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar tilll.


OBS! Kom ihåg att använda en stor form. Själv tog jag en sådan man kan ta av kanterna på. Då går maräng botten ner och bara slänga på smeten ovanpå. Låt den sedan stå framme 5-10 min innan du försöker ta av kanten. Så den börjat tina lite!


Ät och NJUT!!!

Av Helena Wedin - 2 juli 2012 10:45

Godmorgon!


Måste bara skriva detta för att påminna mig och Teo om detta när han bli lite större och frågar en massa saker om sig själv.

Denna vecka bli han 11 veckor och han ha nu insett at han har fötter också. Dock är dom så sjukt långt borta att han kan sitta och titta på dom i en evighet och det händer inget. Han bli lite förbannad men det gå över så fort en hand hittar till ansiktet i stället. Han suger mycket på tummen och en annan är väldigt tacksam över det natte tid. Då är det inte hela världen om nappen åker iväg. Då kommer ofta tummen och tystar så mamman kan leta nappen i lugn och ro. Lillen sover redan vidare då.


Lillen ha också vart på sin första Picknick till Fagerdalsparken. Han tyckte mycket om att titta på vattenfallet som är där, nästan så han glömde rapa efter att han ätit. 1 Juli va detta och det var även årets första riktigt sommardag. 

Vi ska försöka bege oss ut även idag i en park lite närmare kanske bara nere vid ån. Måste dock finnas skugga så vi ha någonstanns att ligga   


Lillen har också en tendens att prata sönder mamma på morgonen. Han testar ljud i alla dess tonlägen, värsta är dom skyhöga som  skär in i märg och ben. Huvva!! 

Man ser också hur han tittar på en annan och hans lilla mun försöker härma när man tex gör ett o eller när man räcker ut tungan. Han lyckas sällan just då utan när han sedan fått legat och fundera ett tag. 


Nu längtar vi sjukt mycket till pappans semester som är om 5 dagar. Då bli det att njuta fullt ut på alla sätt. Det ska ätas en massa god mat och efterätter, det ska solas och badas (inte för min del). Tas en massa promenader och sedan allt trevligt sällskap som finns överallt sommar tid som också ha semester. 

Sa jag att vi ska bo i husvagen dom 2 första veckorna. Ser jag fram emot!!  


Puss på er!


Ovido - Quiz & Flashcards