Alla inlägg under juni 2012

Av Helena Wedin - 28 juni 2012 22:33

Hopp och hej!


Vilken dag det ha varit! 

Börja som dom flesta mornar. Sovmorgon till 10 idag, en annan ha dock vart vaken mitt i natten då John Blund behagade vara otrogen. Men efter lite tjurighet så lyckas jag somna själv efter ett tag.

Käkade frukost i sängen till nyhetsmorgon och en super pigg liten kille som är absolut bästa kompis med lampan i sovrummet. Den ska inte lysa utan ha den där roliga skuggan i taket. Då skrattar han gott och pratar med den. Jag kan då fixa både frukost och snygga till mig lite innan det är dags för göra han klar, lämpligt då är att han ska sova igen och då lägger man bara ner han i vagnen så kan man bege sig på stan. 

Gick nått varv inne på gallerian innan jag gick på ICA och handlade för efterättsbaket. 


Väl hemma så fick lillen mat igen och la sedan ner han på golvet med lite leksaker och bakgrundsmusik. Själv satte jag igång med Pollykladdkaka. Mellan varven så lekade jag lite med åter igen en väldigt glad kille som underhöll sig själv på allra bästa sätt. När jag sedan va klar med baket och satte in det i ugnen skulle jag filma lillen, då va han inte lika intresserad. Fick dock fram nått leende! 

Satte oss sedan i soffan och vilade, lillen somnade halvsittandes då vi tittade på kvalet på Friitrott (damernas kval på kula). Den ni!!!


Mötte sedan upp J för att inhandla lite mera ägg och annat tillbehör till baket. Grabbarna gick sedan hem medan jag stannade och fynda på stan. 

Hitta Lee Jeans på Sisters på 50% rea. Skynda dit om ni ska hitta byxor nu, var massor på både 50-70%. Gick sedan på HM en sväng och hittade en tröja för billig peng. Där höll jag på klappa till en pensionärskärring i kön! Då står vi 4 stycken i kö och hon kommer och försöker tränga sig med orden Åhhh herregud va bråttom jag ha, jag ska va på ett annat ställe nu. Jag titta på na med elak blick. Finns faktisk fler som kanske ha bråttom, ställ dig sist i kön. Då börja hon gapa och skrika på den stackars tjejen som sprang runt där och fixa och dona med att hjälpa kunder i butiken och hänga tillbaka en massa kläder. Klar hon gick och öppna en ny kassa tillslut. Jag va ändå klar snabbare än henne. Gahhh så nu ha jag fått vart irriterad en stund också   


Kom hem och satte genast igång med bak nummer 2 (också kladdkaka men med annan fyllning) innan middagen. Avslutade sedan efterättsbaket med en Nutella Semifreddo som Jonas redan tjuvsmakade och gav betyget 9 av 10. Tro den kommer bli en 10 poängare med jordgubbar imorgon!!!


Nu ha lillen och jag lagt oss, lillen sove dock sen 1 timme tillbaka, inge bråk alls idag! Tackar jag för. Nu säger även jag natti natt.


Puss på er! 

Av Helena Wedin - 27 juni 2012 07:54

Hopp och hej hörrni!!!!Ska uppdatera er om min stackars bil....jo tack den ta fortfranade in vatten, lycksele killen tar bara på sig halva summan (bättre än inget). Är ju semester tider så ska lämna in den v. 32. Kommer ta minst en helvecka....kul kul eller inte.Äntligen ha bästa Fiifi kommit hem och vart och hälsat på. Avundsjuk måste jag ju säga att man bli då man få höra vad hon vart med om. Nån dag kanske även jag kan åka till Lasvegas.Lillen har ju vart med på sin första midsommar också, han sköter sig utan anmärkning på fester. Han tycker om att ha livat omkring sig och sover då gärna minst 3 timmar i stöten. Midsommar firades hos morfar med sill lunch, grillat och sedan jordgubbstårta. Jag och Teo passade på att hälsa på den äldsta i våran släkt. Helge hade sådan otur att han åkte på sorkpesten men hade nu fått komma hem. När vi satt där slog det migvatt det är 92 år mellan Teo och han....det är MÅNGA år det ;-)Vi var även ut och hälsade på Annaklara och hela gänget ute vid kusten. Som alla barn ha vuxit, vi fick fina presenter och mycket gott fika. Åkte sedan till morfar och käkade rester. Efter denna lång helg kommer de bli jobbigt med vardag igen. Men ska se om man kan städa på riktigt nu. Vi ha köpt ny bäddsoffa och hunnit bli av med den gamla. Nu ska de städas inför sommaren!Lillen har gjort några framsteg också, han har ju pratat på ett tag (inte med ord då ;-) ) nu har han även börjat testa sin röst, ibland bli han nästan rädd för sig själv. Detta började han med förra veckan 9 v gammal. Han har även en vilja av stål. Även om det gå bra att somna själv på dagarna är de inte lika lätt kvällstid. Han skriker sig svettig tårarna rinner, ibland ha en annan tålamodet och vinner över lillen men mesta dels inte.Han ha också börja ätit varannan timme på natten. Fy va bortskämd man ha varit!!! Innan midsommar kunde han sova 5-6 timmar från kl 22 och efter det vakna varannan timme. Men då va ju en annan utvilad. Jaja bara att gilla läget.Vi var och fotade lillen igår, lite väl titigt då han inte kan sitta eller le på beställning. Men var ett erbjudande vi inte ville missa. Blev super fina kort nu väntar vi på spänning tills vi får dom.Så nu ha lillen pratat klart bredvid mig och somnat om, bäst en annan sover lite till också. Puss och kram!

Av Helena Wedin - 14 juni 2012 18:10

Hopp och Hej!!


Idag ha både jag och Teo vart på besiktning. Teo är en toppstudent och följer kurvan perfekt, dock är det lite konstigt J och jag ligger strax under medel medan lillen ligger strax över. Vem sticket åt han en massa mat?!?!

Han vägde 6340g och var 61,5cm en vldigt propotionerlig liten kille tyckte Barnmorskan. Han (vi) fick dock lite bakläxa på att han verkar ha huvet mest åt höger eftersom håret nötsbort mest där. Ska genast försöka ändra på det!! Låta han kanske somna på min högerarm på dagarna och inte på vänster (som är mest naturligt).


Även jag var ju på en efterkontroll/snack idag. Först fick jag fylla i ett mammaformulär nere på BVC om hur jag upplever tiden som mamma. Om jag är nedstämd, orolig, låst i hemmet om jag försökt ta livet av mig osv. Det räknade på en skalla från 1-10 där 10 va jätte dåligt och 1 super bra. Dom flesta låg mellan 5-8 medan jag på 3. Har vi det för bra här hemma?!?!?! Kommer det ett bakslag snart?

Gick sedan upp på MVC och träffade våran underbara barnmorska från graviditetstiden. Hon är den underaraste!! Vi pratade om förlosningen och hur jag upplevde det hela. Även hon tyckte jag va som gjord för att födabarn. Men hon va lite orolig att Teo åt upp mig. Jag väger idag 62kilo och när jag vägde in mig första gången (var eftersommaren och jag hade faktiskt gått upp under sommaren) så vägde jag 65kilo. Hon sa det att efter 1 år räkna man med att man ska va nere på samma vikt som tidigare. Check redan där... 

Teo va vaken och glad under dessa 3 timmar. Precis när vi skulle gå in genom porten här hemma så somnade han och ha nästan sovot hela tiden sedan kl 15 bara vaknat 1 gång och ätt lite. Undra hur denna natt kommer bli?!


Jag ha sådan ÅNGEST inför morgon dagen när jag ska in med bilen på verkstan för att felsöka dörrarna som läker in vatten. Jag hoppas verkligen att bilförsäljaren tar på sig detta på garatin för vill verkligen inte slänga ut en massa pengar på denna bil när den är så pass ny. Är ju inte direkt vårat fel att den läker in en massa vatten. Den ha ju inte precis börjat heller när jag i helgen sög ut ca 5 liter vatten med vattendamsugare. Seden dra år pipsvängen va den lucktar illa invändigt!!!!


Så nu va det slut skrivet när lillen behagar vakna.

Håll tummarna för bilen och mig imorgon!!


Puss och kram 

Av Helena Wedin - 13 juni 2012 19:11

 


Första bilden tagit i början av April andra 8veckor efter Teo kom =)


     


           

Av Helena Wedin - 12 juni 2012 12:04

Hopp och Hej!


Oj oj oj vilken sovmorgon jag fick idag. Lillen väckte mig vid 10 tiden, innan jag hade titta va klockan va tänkte jag, Kan inte ungen sova som folk. Så såg jag  att jag hade faktiskt fått sova 3 timmar sedan sista matning. Det är jätte lyxigt så där på mrgonkvisten då han bruka vakna 1 gång i timmen emellan åt. 


Igår när lillen skulle sova så va han inte rikigt med på noterna. Jag prövade ge han ersättning igår, testar mig fram med urpumpad mjöl och nu ersättning. Kanske kanske jag kan få gå på festival i sommar, en kväll i all fall. Kanske hitta på nå mysigt med tjejerna nån kväll också. 

Han fick MYCKET ersättning vid 18 tiden. Sov en pytte stund vaknade och ville sedan äta mera. Fick mer mat av mig och sedan stretade han ett tag. Vid 20 tiden bruka vi lägga han för natten och gjorde det även idag. Men NEJ idag ville han inte alls lägga sig. Han prata sög på handen skrek efter ett tag. Gick dit la oss en stund med han, fick sedan plocka upp han för att han skrek så. Han blev tyst somnade och vips klockan vart 21... prövade med lite mat igen. Jo då han åt igen och sedan somnade han som en stock. Denna lille kille tycker verkligen om mat/mjölk!!!


När jag sedan gick och la mig vid 23 tiden låg jag och titta på han. Det är galet va man känner för en sådan liten människa. Till en början hade man svårt att få nå grep om känslorna man hade. Man kände ju inte denna lilla krabbat. För varje sekund, dag, leende man få så älskar man han bara mer och mer. 

Som en kompis mamma sa, nu kan man snart varje lite veck, hårstrå, ansiktsuttryck på prinsen. Så mycket som man tittar på han hela dagarna. 

Han är väldigt bestämd ha man lärt sig och väldigt nyfiken. Det duger inte att ligga i vagen alla gånger nu. Så en bärsele måste jag införskaffa mig. Om nån vänlig själ ha att ge bort eller sälja för billig peng!


Imorse när han vaknade så upptäckte han ett nytt ljud! Om man ha mycket saliv i munnen och försöker prata så låter det inte som förut. Där av mycket dreggel  i stället! Han prövad både med tungan ute och inte. När det kom ett nytt ljud såg han förvånad ut ett tag och sedan funderade  han så de knaka på hur man gjorde om det där. Lyckades han igen så fick man ett brett leende. 


Nu när han legat och sovit i min famn i 1 timme så la jag ner han i soffan för att jag skulle ta lite bubbelvatten. När det pyser ur flaskan rynkar han hela ansiktet och plutläppen kommer ut. Man såg riktigt vad ledsen/rädd han blev. Men ska inte tro han vaknade helt förän efter ett tag. Tjuvkika han och så leer han så där underbart igen. En annan kan ju inte göra annat än att skratta.


Igår va första gången han blev rädd för ett ljud också. Jag hade satta han i sin stol framför Tv:n så han va sjukt nöjd. Tänkte jag skulle damsuga ur vagnen då den dra in en massa grus inunder. Han ha aldrig reagerat på damsugaren tidigare men denna gång blev han nästan hysterisk. Plockade upp han och så damsög vi tillsammans i stället, fast drog ner sugefekten liten (då låter den inte lika mycket) då gick de alles utmärkt. Han är bra gullig!!


Vi var på föräldraträff också. Vi blev 4 bebisar, 3 från tidigare kurs från när vi va gravida. Det va trevligt att få se dom små, sedan en ny mamma. 2 pojkar och 2 tjejer. En tjej och en kille va 3 månade och Teo och den andra tjejen  ca 2 månader. 1 vecka mellan Teo och tjejen och vilken storleks skilnad. Hon va nu lika stor som Teo va när han föddes. Teo va nästan lika stor som dom som va 3 månader. 

Jag verkligen ÄLSKAR alla bebisar, man börja ju fundera på om man kanske inte skulle valt att jobba på dagis eller dylikt i alla fall. Kanske ska tipsa cheferna om baby café  


Puss på er! 

Av Helena Wedin - 11 juni 2012 11:04

Hopp och Hej!!!


Jag är väldens goaste Teo! Har vart upp i L-vik i helgen. Åkte upp i Fredags eftersom J ändå inte skulle vara hemma. Åkte upp och umgick lite med bonusmoster Tessan. Blev bjuden på lite käk och hade en väldigt glad och go kille med mig. Vi surrade på ute i solen och gissa va vi njöt av att sommaren snart är här. 

Jag och Teo åkte sedan vidare in till K-fors för att möta upp syster/moster och barnen. Det va student och oj va mycket folk det va. Tyckte dock inte om den nya latbils svängen dom tar. Det kändes ur futtigt när dom måste åka en lång omväg. Men studenterna va glada, vackra och dom va nr.1 för en dag  

Lillen sov sig igenom det hela. Lika bra va väl det annars kanske han ha lärt sig alles för tidigt hur man gör när man partar. Kusin H sa minsann att han kommer då inte dricka nått när han ta studenten, han ska köra raggarbil runt runt.   Ska vi minsann påminna han om då!!!


Eftersom solen strålade på himmlen så köpte vi grilla grejer och åkte till pappa. Vi satt ute hela eftermiddag/kvällen, var ju helt underbart. Bror och Teo hade djupa samtal på uteplatsen med en annan damsög bilen på vatten. Fick ut en heldel!!!


Jag ha kanske inte skrivit om det tidigare?!?! Bilen tar dock in vatten och vi ha nu mera ett flytande akvarium. Den läker in vatten från dörrarna på passagerar sidan och det rinner ner i mattan och det bli sjukt mycket vatten där! Som det se ut nu så gå det inte på nån försäkring eller dylikt utan nått vi kommer få stå för själv och det kommer bli MÅNGA tusenlappar  

Jag ha vart arg, ledsen, besviken och nu är jag typ apatiskt. För dom pengarna som vi kanske måste lägga ut tänkte jag att man kan spändera på nått mycket trevligare.

Nog om detta!!! Jag bli så upprörd av att tänka på det.


Åter till helgen. Vi sov hos syster/moster och sov väldigt skönt och länge. Jag lillen och kusin H tog oss en promis upp till gammossis. Känns väldigt skönt att kunna gå ut och gå i kortbyxor och ett linne.

Efter lite fika och promis tillbaka så åkte vi åter upp till pappa/morfar där vi lapade sol medan lillen sov i vagnen HELA dagen. Han vaknade få tal gånger och käka och byte blöja.

När vi sedan åkte så kände man att det sved på kroppen, jag ha nu mera grädde eller ost i mina bröst. Mjölken måste ha kokat där inne  

Vi åkte och hyrde film för våran film mys kväll, först blev det go mat och lite efterätt. Började sedan med en barnfilm så va så där. Barnen tyckte om det eller kusin T tyckte den va lite läskig. 

Sedan när alla barnen sov så va det våran tur, Simon och Ekarna. OJ vilken bra film jag satt som klistrad! Efter den så va jag så trött att det va bara att krypa till kojs. 

Söndag åkte jag hem så fort frukost va avklarad. Lillen somnade när vi åkte. Sov sedan3 timmar innan Farmor och Farfar kom på besök. Blev smörgåstårta och sedan hade vi fotbollskväll.....va kanske inte mitt val. Men J och jag såg på "En dag i Phuket" tro den hette så. Den va en rolig film som jag kan rekomendera!


Det här bli sjukt långt inlägg men kan inte hjälpas de!!!


Lillen är mer vaken och suger in alla intryck runtom. Han äter nu mera hellre på sina händer och tumme än nappen ( Om han nu inte ska sova), han tittar på tv och vill gärna sitta upp (med hjälp då) än att ligga ner och titta på sitt tak som ha vart intressant tills nu. Är vi ute på stan vill även han titta på allt folk så är han vaken skriker han tills de att mn lyfter upp han och bär han så att även han ser allt som händer. Måste införskaffa mig en bärsele så han kan va framåtvänd i. 


NU hörrni id´s jag inte skriva nå mer! 


Puss och kram 

Av Helena Wedin - 6 juni 2012 21:42

Hopp och Hej!!!


Ja ha då va det nationaldagen och oj så vi ha firat... eller INTE! Det som är lyxigt med dessa dagar är att dom är röda och även J är ledig. Så imorse så hade vi lite sovmorgon... eller ja inte jag då.. lillen fick för sig att han skulle äta lite varje timme i stället för var 3.e timme. Men vid halv 10 tiden så vaknade vi alla till riktigt och låg och myste och prata innan det va dags att kliva upp. När klockan lillen somnade sedan om och vid 12 tiden så var det matdags och sedan packade vi ihop oss och begav oss ut på stan för att se vad som hände där. 

Det va galet mycket folk på stan och lillen låg med stora ögon och tittade på allt folk som gick förbi. Vi fick se paraden som va det va faktiskt lite trevligt måste jag säga. Det va en salig blandning på folket som gick där. Först Poliser, militärer, gubbar i kostymer och svenska flagor, det fanns folkdräkts klädda par, orkester, ninja och pokemon fans, mera poliser och sedan kom det bästa av allt, Snygga gamla bilar och moperder. 

Lillen va vaken hela tiden, vi gick vidare och hämta ut paket på OK så lillen fick sig sitt soltält som han kan ha i sommar. När vi sedan kom hem så somnade han så gott. Packade genast ner han i vagnen igen och gick och handla grilla grejer. För skiner solen måste man grilla!!!


Vi kom sedan hem och vi han käka lunch förbereda middag innan lillen vaknade. Då va det bara att ge han sin lunch så somnade han om igen! Jag väckte han sedan när det bara va ett måste att sätta sig i bilstolen och bege oss till farbro C. Lillen va mindre nöjd att bli väckt så väl framme hos C så vart det åter igen mat för han så somnade han om. 

Det ha vart en väldans underlig dag när det gäller lillen. Han ha ätit lite varje gång men sovit galet länge i stället och mycket. Nu när vi kom hem va han så övertrött att det bara inte gick att få han att sova. Höll på 1 ½ timme ca. Han somnade i 5 min sedan vaknade han och va hungrig i stället. Då åt han rejält och sedan la jag ner han i sängen sin och så fick han somna själv. Det gick väldigt fort denna gång. Dock vakna han till och från och se så att vi är här. Så nu ha J lagt sig han med.

Ska bli spännade och se hur han sover inatt som. Nu nog om lillen!!


Har insett att socker suget jag inte hade under 9 månader ha kommit tillbaka och det är rejält!!! Skulle kunna trycka i mig 10 kexchoklad och 20 chokladkakor och en godispåse om dan... nje men nästan, inte omöjligt.

Så här om dagen fick jag lite ångest när det aldrig tog slut på saker jag tryckte i mig. Så nu är det stopp med karra och dricka för ett tag framöver. Se hur länge man klara.... ha inte satt stopp för socker utan bara att jag inte ska gå och köpa mig sånt som är onödigt. Till sommaren kan jag bara tänka mig va mycket gott vi kommer trycka i oss, har snakats om båda kladdkaka och kan tänka mig en och annan jordgubbstårta   

Nu ska jag titta klart på Sällskapsresan.


Puss och kram på er!


Ovido - Quiz & Flashcards